El Punt Avui

Irradiant des de la Masia d’en Cabanyes, a Vilanova i la Geltrú, aquesta nissaga ens mostra una panoràmica de la Catalunya contemporània per mitjà d’alguns dels seus membres. El Consell Comarcal del Garraf vetlla pel patrimoni de la Masia i el bagatge documental i fotogràfic que la família ha llegat des del “Centre d’Interpretació del romanticisme Manuel de Cabanyes”. Dues fites emmarquen aquest llegat patrimonial i la cura de la memòria de la família que des d’Argentona va arribar a Vilanova al segle XVIII on hi prosperà en una combinació molt del XVIII entre el conreu de les vinyes i la comercialització dels productes derivats del vi.

Primer l’edició dels Poemes essencials (2017) de Manuel de Cabanyes (1808-1833) a cura d’Oriol Pi de Cabanyes que els ha seleccionat, traduït i anotat. Paradigma romàntic en la seva vida i la seva obra Manuel de Cabanyes, reivindicat sobretot pòstumament, és tant un exponent clar dels temes del romanticisme com l’anunci d’una obra que prometia i que va quedar escapçada per una vida efímera.

D’altra banda la nissaga es recupera amb plenitud amb l’exposició que Vilanova i la Geltrú dedica des del 25 de febrer fins el 24 de juny a l’obra artística d’Alexandre de Cabanyes (1877-1972), en dues seus, a la Biblioteca Museu Víctor Balaguer, amb “La captura de l’instant” i la Masia d’en Cabanyes amb “L’entorn perpetuat”.

Aquest homenatge a Alexandre de Cabanyes es perpetua amb l’edició d’ Alexandre de Cabanyes (1877-1972), L’últim modernista (Viena edicions, 2018), amb textos de Francesc Xavier Puig Rovira, Francesc Fontbona, Esther Alsina i Oriol Pi de Cabanyes, aquests dos darrers comissaris de les exposicions. El volum, aproximació biogràfica, intel.lectual i artística conté un catàleg de l’obra i uns complets repertoris de fonts.

Amb aquestes edicions i exposicions les institucions vilanovines fan honor al patrimoni al seu càrrec.