Diari de Girona

Aquest dimecres, al capvespre, es va fer la presentació del llibre Capitells. Monestir de Sant Daniel, Girona, Norprint, 2013, de Jordi S. Carrera, a la Llibreria Les Voltes. Aquest és un llibre de fotografies del claustre romànic del monestir de Sant Daniel, acompanyat d’un text que he escrit jo mateix.

En realitat, el llibre ja s’havia presentat per Fires, al mateix Claustre de Sant Daniel, en un acte multitudinari que va omplir-lo, i per una estona van trencar el silenci i la quietud de la clausura unes dues-centes persones voltant, encuriosides i emocionades, resseguint els arcs, les voltes, els motius vegetals dels capitells, la simplicitat de les formes romàniques dels inicis del segle XIII.

Però avui vull destacar el sentit de la presentació de dimecres passat. D’una banda es tractava, esclar, de portar el llibre al centre de la ciutat en les proximitats de Nadal, treure’l de la clausura, fer-lo més públic i més visible. Es tractava, també, de fer-ho en un establiment comercial, a peu de carrer, a l’altell, atapeïts entre llibres i prestatgeries, rescatant aquells espais històrics per a una nova etapa de la llibreria, conduïda, ara, per Joan Matamala. Es tractava, també, de fer parlar Joan Boadas, a qui en Jordi havia encomanat la presentació.

Joan Boadas va triar un altre camí i després d’un esment general a las característiques i contingut del llibre ens va fer una conferència al voltant de tres temes: la fotografia, el fotògraf i cinc fotografies concretes del llibre.

El recorregut pels orígens i l’evolució de la fotografia, des de 1839, ens va il·lustrar sobre els camins explorats en el passat per mirar de fixar la imatge, retenir-la, aturar-la i dibuixar-la, per més endavant produir l’efecte de la instantània. La idea de capturar un instant, d’aturar el temps i el moviment i de fixar la imatge sobre diversos tipus de suports, des dels metàl·lics al paper, en una evolució apassionant que conclou en el pas de la fotografia analògica a la fotografia digital. Boadas va insistir en els aspectes tècnics i en la dimensió humana de la fotografia i, sobretot, en la idea que la universalització de la fotografia no nega, més aviat reforça, la dimensió professional de la fotografia. Com més fàcil és fer-ne, com més es democratitza la mecànica per capturar la realitat, més evident es fa que la qualitat de la fotografia, l’estudi de la llum, de la perspectiva del moment i la capacitat de llegir la realitat són fonamentals per assegurar una fotografia de qualitat.

Boadas va subratllar la dimensió professional i la capacitat de Jordi S. Carrera, va recordar la seva col·laboració amb el municipi fent el seguiment de les obres municipals en un intent de documentar i datar l’evolució de la peripècia urbana de la ciutat. També va posar l’accent en la capacitat del fotògraf de captar persones, moviment, paisatges, la dimensió plural, urbana i humana de la vida de Girona.

I, finalment, Jordi S. Carrera ens va posar damunt de la pista d’un projecte més ambiciós. Capitells és el títol genèric d’una col·lecció que arrenca ara i que aspira a esdevenir un grup de cinc llibres. Aquest, sobre els capitells de Sant Daniel, i successivament, sobre els de Sant Pere de Galligants, sobre la col·legiata de Sant Feliu, sobre els edificis històrics de la Universitat de Girona i, en darrer terme i com a culminació del projecte, sobre la Catedral. Un programa ambiciós, un propòsit engrescador, un camí obert des d’ara.

Jordi S. Carrera busca el joc de la llum i de l’ombra, la linealitat dels arcs i els capitells, la profunditat de les voltes, la perspectiva panoràmica, a gran angle, de tot el claustre, la imatge desdibuixada i borrosa d’una monja en moviment, una silueta tot just insinuada. Ressalta la pedra al costat de les parets emblanquinades, subratllen els carreus al costat de la sinuositat dels arcs, una flor s’insinua al mig del claustre, un pou, una escala, un patrimoni viu de la ciutat. Patrimoni mil·lenari que, ara, es mostra en tota la seva esplendor. I Cristina Masferrer té cura del disseny que subratlla el valor i la composició de tots el treball fotogràfic.

Fa uns anys s’havia publicat (1988) un altre llibre sobre Capitells, amb textos literaris de Maria Mercè Roca i fotografies de Josep M. Oliveras. Han passat vint-i-cinc anys. D’aquell assaig pioner arribem, ara, a aquest projecte ambiciós. Amb el primer llibre no en tenim prou, ja voldríem veure, l’un al costat de l’altre, tots cinc.

Al servei de la ciutat i de la recuperació del patrimoni i la memòria de la ciutat.

Si voleu veure l’article publicat cliqueu aquí.