Entrevista al programa “Els matins”de TV3”

Hi ha cap novetat sobre els expedients o informes de l’accident?

No tinc cap novetat ; he escoltat també el Secretari d’Estat que diu que no tenim cap dada, tret que Renfe i Adif han de fer els expedients i els informes de manera que Foment i Generalitat per la part que ens toca tinguem tota la informació per avaluar les circumstàncies d’aquest accident lamentable i trist.

Hi ha dues qüestions una molt clara: imprudència que li ha costat la crítica del consol de l’Equador i ,d’altra banda es si tot va anar com havia de funcionar.  Anem a pams, imprudència…

Crec que vaig a ser molt curós deixant clar que el que havia passat era un acte de imprudència; que s’estava fent una cosa que no s’ha de fer, que tothom sap que no s’ha ha de fer i que, en canvi, alguns tristament ho van fer. I vaig dir també que no volia catalogar l’actitud les persones mortes i ferides per un respecte que els pertoca; però creuar les vies és una cosa que no s’ha de fer.

Declaracions del cònsol d’Equador dient  que Nadal ha dit que la culpa ha estat de la imprudència, però  que no està clar, que s’ha d’esperar a tenir els informes i que a més el pas de sobre de les vies estava tancat i el soterrat estava ple.

Crec que el cònsol esta tocat per les circumstàncies perquè es probable que algun conciutadà seu estigui entre els morts, però crec que la prudència ha de ser també pels responsables públics. Jo vaig ser prou prudent com per no culpabilitzar les víctimes, però creuar les vies es una imprudència. I el cònsol hauria de saber que el pas elevat és urbà i no està connectat directament amb estació i per això es va fer el pas subterrani.

Com és que en aquest pas elevat s’hi prohibeix el pas?

Hi ha una cadena i una porta i s’estableix que no es pot passat i crec que apel·lar al pas de dalt com una qüestió alternativa és no recordar que una cosa es va fer per anul·lar l’altra.

 Insert de dos nois joves que anaven a la festa: Un diu que és de Sabadell i que va a Castelldefels un cop cada tres anys i que no sap que hi ha el pas subterrani i que no l’importa. Un altre explica que el pas subterrani estava ple i per això la gent va travessar la via.

No vull fer una discussió amb cadascuna de les persones, però la primera que ha parlat i que diu que no coneix l’estació perquè no hi va des de fa tres anys ,es contradiu perquè coneix tant una cosa com l’altra. I a més, estava senyalitzat,  posava sortida/salida allà on tocava. Crec que el pas, l’amplada i la senyalització eren les adequades.

Una regidora republicana ja va advertir que allò podia ser una “ratonera” quan es va inaugurar el baixador remodelat. No es va calcular prou que ni que sigui per un cop l’any hi ha un excés de concurrència, conseller?

Crec que es va calcular adequadament i l’advertiment a la ratera fa referència a per la sortida dels torns i, a part d’aquests, hi havia les portes obertes i els passatgers que van creuar ho van fer molt abans de trobar-se els torns i la porta i, en tot cas, va ser l’aglomeració el que els va portar a impacientar-se i travessar. Una altra cosa es si en dies d’elevada concurrència cal augmentar mesures de seguretat o advertiments. Si ens cenyim a les causes de l’accident les coses estan clares, però si analitzem si cal afegir més elements de seguretat hem de pensar que cap mesura no es pot elevar a l’infinit.

Dimecres a la nit hi va haver un altre mort a Sant Feliu del Llobregat i els veïns reivindiquen de fa temps un pas subterrani…

Sí, i he de dir que hi va haver un altre que no recordo a on. Va haver-hi dos atropellaments  més la tarda anterior. A Sant Feliu tenim el compromís i hem anat avançant el pas subterrani que ha d’evitar el pas a nivell, però he de dir que amb massa freqüència els atropellaments són per altres causes.

Aleshores podem parlar de 15 morts per atropellaments la revetlla?

Però per raons diferents i pot haver-hi fins i tot un cas de suïcidi i jo no vull dir que sigui el cas, però molts dels atropellaments tenen una difícil explicació. El cas de Sant Feliu és un punt negre amb el qual les administracions estem compromeses a fer la substitució del pas a nivell.

Doncs hi ha hagut 15 víctimes mortals..

Tinc constància, pel servei d’avisos de Rodalia, que hi va haver dos atropellaments el de Sant Feliu sí però l’altre no puc assegurar que hagi estat mortal. No ho afirmem abans d’hora.

Després de tot això hauríem d’entrar per plantejar el tema de la responsabilitat individual

Efectivament a vegades es tendeix a buscar culpables col·lectius entre el poder, els polítics, i no es parla de la responsabilitat individual, de l’educació, de tenir paciència. Aquesta és una qüestió transcendent, que ha de formar part de l’educació, del civisme.. tot allò que hem aprés a l’escola i a casa.

Cuní comenta que l’altre incident va ser a sant Adrià de Besòs i sembla que la víctima ho pot explicar. Per acabar; avui hi ha vaga de Renfe Rodalies i de llarga i mitja distancia. Quina és la incidència i com analitza que els sindicats no hagin retirat o ajornat la vaga donat l’accident d’ahir?

S’estan complint els serveis mínims correctament i en hores punta és d’un 66% i crec que és veritat com apunta vostè que era un dia per no fer vaga. El  dret de fer vaga s’ha de respectar, però avui era una dia ser solidaris i ajornar la vaga.

Si voleu veure-la cliqueu aquí