Entrevista al programa “Hora L” de la Cadena Ser

Com a exconseller, què li sembla com queda el tema dels 80km/h?

Vull deixar clar que s’acaba de produir un incompliment d’una promesa electoral, feta en uns termes molt radicals i molt contundents, que era la supressió de la limitació dels 80 km/h. No l’han suprimida, l’han modificada. La mantenen de forma estricta en una part del kilometratge i la converteixen en velocitat variable, que és un tema que formava part de les propostes del programa electoral del PSC. A nosaltres la flexibilització, mantenint criteris de limitació de velocitat segons les hores, la contaminació, la congestió, ens sembla una mesura raonable. Denunciem la maniobra dialèctica de prometre una cosa i fer-ne una altra. En canvi, estem d’acord en què es flexibilitzi una limitació que abans era rígida i que nosaltres sempre hem defensat que havia de fer possible poder anar a més velocitat si havia baixat la congestió i la contaminació.

Fan el mateix des de CiU que haurien fet vostès?

Fan el que haguéssim fet nosaltres si tinguéssim tingut majoria per fer-ho.

El fet que la velocitat variable es deixi per més endavant, què li sembla?

L’eliminació de senyals fixos i la seva substitució pels senyals lluminosos hauria de ser possible sense major cost. 100, 80… Jo crec que aquests panells lluminosos són els que automàticament s’haurien de poder adaptar. Es manté el 80, pujar a 100, si resulta que hi ha menys contaminació o hi ha menys congestió. Tothom hauria de tenir molt clar que aquesta mesura no es pot frivolitzar, hem de recordar tot el favor que la mesura ha fet per contenir els accidents de trànsit. Si és una de les 70 mesures també per reduir la contaminació atmosfèrica, aquesta mesura s’ha de continuar contemplant. 1. Hi ha un incompliment. 2. Es substitueix la supressió per flexibilització. Això ens sembla bé. Aquesta era la nostra proposta en el programa electoral.

A curt termini, no és econòmicament viable?

No és massa difícil. Les quantitats de què estan parlant ells mateixos no han sabut explicar perquè era aquesta quantitat i no una altra.

La velocitat variable es podria implantar avui?

Jo crec que sí. No era un tema aquest que depengués directament de mi, així que hauríem de buscar antecedents tècnics que ara no tinc.

Això és el que es va frenar, que no tenien majoria? Tenien uns socis que estaven en contra?

En part, sí. Justament de la forma com ens estem expressant, no es correspon al que ha dit avui l’exsecretari d’Interior, Joan Boada, que ha tractat alguns partits polítics de traïdors respecte a l’adaptació de la mesura. No és impropi, no és el que estic fent. Defensem l’efecte sobre la contaminació, l’efecte sobre la reducció d’accidents i la necessitat de la flexibilització perquè és el que la gent esperava i el que la gent entèn.

En part sí. Què més hi havia?

L’efecte de contaminació era un requisit important. No era una qüestió a menystenir. En el context de l’últim any, quan s’ha estat revisant aquesta qüestió, nosaltres érem partidaris de la flexibilització i per això ho vam posar així en el nostre programa electoral. En comptes de dir que suprimiríem els 80 km/h, com va fer CiU, nosaltres vam dir que flexibilitzaríem. Benvinguda sigui CiU a les posicions del PSC, tal com va dir ahir Jordi Terrades.

Puig va parlar d’accidents de trànsit. 2010: 44 ferits greus. 11 més que l’any anterior. La xifra de morts és la mateixa. Augment d’accidents de trànsit?

No ho sé. Haurem de saber de quina zona es parla. És veritat que quan es parla de sinistralitat, quan s’incorporen les zones urbanes, les xifres canvien. És possible que Puig posés també xifres urbanes i alterés la proporció. És molt evident que amb els anys que fa que està vigent la limitació, s’han reduït els accidents mortals, i això és un fet inqüestionable més enllà d’aquesta variació.

Els principals defensors de la mesura diuen que la reducció és difícilment qüestionable, des que existeix la mesura.

No sé amb quins elements jugava, si incorporava dades de l’accidentalitat urbana.

No tenia competències sobre el trànsit, però sí sobre les carreteres..

És molt més impepinable la seguretat a la carretera. Les característiques de ferm, de senyalització, de traçat, són elements essencials per tal de garantir la seguretat. La limitació de velocitat, que sempre l’hem entès com a raonable, ha perdut el punt de reordenabilitat quan es va convertir en una regulació rígida de tots els accessos a Barcelona amb el pretext raonable de la contaminació atmosfèrica.

Puig va dir que si tot allò que es presentava si s’havia de canviar ho estudiarien… Va dir que no eren invariables, que eren més flexibles.

Són tan flexibles que han fet marxa enrere respecte a una promesa electoral i s’han hagut d’adaptar a la realitat que és més tossuda que els postulats polítics dels partits.