Resum de l’entrevista al programa “Els matins d’estiu” de TV3

El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, ha assegurat sobre la represa de les obres afectades per la retallada del Ministeri de Foment que encara “ens movem en el terreny de les especulacions”. Nadal s’ha mostrat optimista i amb confiança en el govern central, però també ha afirmat que s’ha d’esperar “fins que tornin a treballar les màquines” o “les obres rescindides tornin a sortir a concurs”….

S’han de protegir els correbous? Quina distancia hi ha entre prohibir i protegir?

Vaig votar no prohibir els toros i votaria no prohibir els correbous, és un tipus de fet que ens obligaria a ser sensibles amb el patiment dels animals. Ni prohibir ni protegir, només ordenar i protegir l’animal.

Incidències a l’L9, L10 restablerta…

És així, hem restablert parcialment la incidència massiva que va afectar els dos ramals, però és una avaria preocupant perquè els tècnics de Siemens no troben el punt de la fallada informàtica. Podríem activar els pupitres d’activació manual, però sent vacances i amb menys volum de demanda ens hem plantejat mantenir a prova els automatismes. He citat els directius de Siemens avui a les 13 hores al meu despatx.

Crítiques sobre que es van voler estalviar diners i no contractar persones

S’han tret els trens que havien quedat bloquejats per incidència per conducció manual, però és preferible mantenir l’automatisme, que ja que hem volgut desenvolupar aquesta tecnologia, aquesta serà la que farà que aquesta tecnologia de l’L9 sigui exportable.

Quan es posaran en funcionament els trams que encara no funcionen?

M’estimo més no dir-ho perquè depèn dels tècnics que gestionen el software que mana els trens.

Crítiques CiU perquè van voler anar massa ràpid a l’hora d’inaugurar.

Vaig veure Rull amb cara molt satisfet a les inauguracions, dient que la van començar ells. Ells la van començar malament. No entraré en el joc del senyor Rull.

Quart Cinturó-Foment ha presentat la seva última proposta. Vostè ha encarregat als tècnics que presentin al·legacions.

Estic molt content que finalment Foment hagi tret a informació pública l’estudi informatiu del Quart Cinturó, que nosaltres hem rebatejat com a Ronda del Vallès. La rebategem perquè entenem que no ha de ser una via ràpida de llarg recorregut nord-sud sinó una via que capti i distribueix el trànsit de caràcter comarcal. Això no vol dir que el Govern no hagi dit mai que no hagi de ser una autovia. Ja ha estat dit al Pacte nacional per a les Infraestructures (PNI) que el Quart Cinturó serà una autovia i Foment hi està d’acord. Seran dos carrils ampliables a tres, en funció dels fluxos de trànsit, aquest és un dels elements que nosaltres aportarem. Presentarem un únic traçat. En el Pla territorial metropolità, el traçat que proposava PTOP; i tres traçats més: el vell històric del ministeri de Foment, i els traçats que proposen ERC i ICV. Finalment, el Govern farà una al·legació amb un traçat propi, que en alguns aspectes coincidirà amb el que presenta Foment i en altres no. Foment presenta diverses alternatives i triarem la que s’adeqüi més  al Pla territorial metropolità i la que ens porti cap al desencallament d’aquesta obra.

Altres socis, com ICV són contraris a aquesta via. Hi ha un informe d’impacte ambiental que ha caducat i que s’hauria de tornar a fer.

En els termes del Pacte nacional per a les infraestructures, ICV està d’acord amb les característiques de la ronda i la supedita a un traçat que per a ells sigui satisfactori. Les posicions dels partits se situen en l’òrbita dels partits, la del Govern és que es desencalli el Quart cinturó.

Crítiques respecte a les dates de quan va sortir a informació pública.

Amb el reglament a la mà el termini és fins el 9 d’octubre. No presentarem al·legacions fins molt a finals de setembre.

Retallada en infraestructures: es recuperarà la A2?

Vaig parlar amb el Secretari d’Estat i em va dir que podien rectificar algunes coses i me’n va dir algunes. Després, Blanco ho ha confirmat i ZP també. He dit també que estem el terreny de les especulacions i cal que parli el BOE o les màquines de les obres. Crec que compliran algunes coses com no aturar la variant de l’Aldea, algunes obres de la demarcació de Lleida, trobar vies alternatives de finançament de l’A-27 entre Valls i Montblanc i algunes parts de la A-2. Podrien pescar-se les dues que fa un any i mig que estan aturades per les empreses que les feien.

Variant de l’Aldea: avui hi ha protestes dels veïns de la zona.

He parlat amb l’alcalde, com ho he fet amb el de Montblanc, i tots dos saben el mateix que jo sé. Ells han calibrat si havien de mantenir les protestes, amb la informació que tenia jo no els podia dissuadir de mobilitzar-se. En la mesura que qui primer es va queixar va ser el Govern de Catalunya a través meu, un territori que ha estat castigat s’ha de continuar queixant.

El Mundo diu que són 500 milions el que es recupera, i 300 van al Pont de Cadis. Andalusia ho ha fet millor que nosaltres?

Aquest pont té una problemàtica específica, Blanco no ha concretat del tot com ho farà, esperem. La proposta del retall a Catalunya és equivalent a la inversió que s’està fent. No vull justificar res, mentrestant em conformo amb què es recuperin aquelles infraestructures estratègiques de Catalunya.

La retallada era necessària?

Era obligada, la UE ho deia. Baixar del 13% al 3%  en tres anys requereix una cirurgia pressupostària que en el cas del govern espanyol, l’ha abocat tota al Ministeri de Foment.

Haurien aturat vostès aquestes cinc obres a Catalunya?

Sabent que no es podien aturar, eren les obres que tenien reformats més quantiosos per part de les empreses que les estaven fent, i eren obres en què el govern espanyol tenia més justificació econòmica i empresarial per rescindir, però no justificació estratègica. Des del Govern, ha estat no aturar cap obra i alentir-ne alguna, per exemple el ritme amb que es forada Barcelona amb l’L9 és ara inferior a fa 5 mesos, perquè haurem reduït dels 750 milions, 250, però no l’hauríem parat.

Rodalies Bcn- obertura intercanviador de la Meridiana al setembre?

Es complirà amb total seguretat. Dins la primera quinzena de setembre recuperarem la normalitat ferroviària amb novetats positives importants.

Renúncia de Castells

Un periodista em preguntava si ara jo ja no formava part de l’ala catalanista del PSC.  Tot el PSC és catalanista, i no té dues ànimes. Montilla ha estat qui ha explicat les reivindicacions històriques de Catalunya amb més contundència i claredat, més que no pas ho va fer Pujol o Maragall. Vénen temps difícils, tothom s’ha desemmascarat en el debat de l’Estatut, ha desaparegut la falsa unitat de la manifestació. ERC va dir que s’havia acabat el tripartit.

Coincideix amb Oriol Pujol que l’acció d’ERC al Govern ha estat nefasta?

Mai mentre jo formi part del Govern ningú em sentirà una crítica als altres dos socis de coalició. No li asseguro que altres mantinguin la mateixa tònica.

 

Si  voleu veure l’entrevista cliqueu aquí