Pròleg a Gironins a Menorca, de Josep Pellicer i Pons. Girona, CCG Ediciona, 2008 

M’imagino Josep Pellicer com algun dels deus personatges en actitud reflexiva, posant distància de la seva feina habitual i agafant familiaritat amb els llibres i la documentació, en un exercici de recerca de les seves arrels de doble vessant, menorquina i gironina, i capficat en els seus pensaments i records. Busca el sentit de la documentació i explora l’ànima dels personatges en la seva dimensió individual i social, crea un marc geogràfic dual com a referència, Girona i Menorca, però es deixa anar després amb facilitat pels escenaris històrics del món més immediat del segle XVI i dels primers anys del XVII. Aquest és en aquest sentit un llibre que es projecta al món europeu amb gran facilitat i que no cenyeix l’exploració als contorns limitats i bilaterals de les dues referències bàsiques que conformen la mateixa personalitat de l’autor.

Al fil de les vides d’alguns personatges amb un estil narratiu viu, bell, emotiu, fent parlar els personatges en primera persona rescata de l’anonimat les relacions de poder, els models de vida, la crua realitat de la salut, la higiene, l’alimentació, en un retaule molt il·lustratiu, gràfic, d’un món que no és com el nostre i que reclama una atenció especial.

La pesta i els seus efectes, el dolor i la mort, destaquen en primer pla en aquest retaule que té en la guerra, la por a la guerra i les seves conseqüències un fil conductor per acostar-nos al món de l’esclavatge, de la construcció de fortificacions, de les arts de la guerra, de les tècniques de construcció naval, dels enfrontaments entre les naus turques i cristianes en un episodi i entre les naus dels reis d’Espanya i dels d’Anglaterra en un altre, per portar-nos sobretot a la difícil relació entre la tropa i el territori, entre les demandes de la tropa i la població d’un territori que sap que l’instint dels soldats no es mou per cap gran ideal, sinó per la supervivència basada en el saqueig i l’extorsió i el sou que cau quan pot.

Però la vida és dolor i alegria, amor i odi, tendresa i cinisme, saviesa i ignorància, enyorament i fredor, record i oblit.

Josep Pellicer, amb un llenguatge bell i viu, ens condueix per aquest mar d’emocions i de sentiments, ens fa tocar la realitat, ens desvetlla sentiments d’adhesió i compassió, ens porta a Maó o a Ciutadella, a Alaior o a Mercadal, a Girona o a Cadaqués, a Roma o  a Constantinoble i ens hi fa reviure, a flor de pell, les vides dels personatges que rastreja i que ens presenta en un assaig literari d’història psicològica i social que amb encert atorga humanitat a les referències documentals que ha tractat.

Pere Jover, de Cadaqués a Menorca i d’aquí, esclau, amb la seva família a Constantinoble per descobrir un món enlluernador i més brillant que el que havia deixat com a home lliure, enrere. Rafael Simon, d’un mas de Sant Gregori, aprenent de sastre a Girona, establert a Ciutadella, perseguit per la Inquisició, fugitiu i a la recerca d’escapar de la intolerància i de la injustícia i l’arbitrarietat comprant les influències a Roma. Rafael Coll, de Girona, mestre d’obres del Rei i al servei del Rei i actor preferent de la construcció del nou castell de Sant Felip a Maó. Pau Bas, governador de Menorca, la parafernàlia del poder, la cerimònia de l’arribada a Ciutadella, la intimitat de l’amistat i de l’evocació de Rafael Pons, el personatge amb la història més tendra i més íntima de tot el relat. Els notaris Abric de Girona, la força dels protocols, l’amor pels llibres, la vida de la ciutat, la pugna entre els Jurats i el Capítol, el predomini dels molins, el control del preu del blat, el control del Portal de Sant Cristòfol, la rivalitat entre famílies, la rivalitat entre ordes religiosos, les festes i les celebracions, la vida de la ciutat des de darrera d’un finestral i l’observatori de la realitat passada pels documents notarials. I, finalment, la iniquitat i la innocuïtat del comissari Marc Martí, mite desmuntat per acostar-nos a la realitat.

És recomanable que en l’edat madura retrobem el gust per la literatura i la història maridades amb intel·ligència, com fa aquest llibre de maduresa amb regust d’obra primerenca.