Resum de l’entrevista al programa “El món a RAC1”

1708_joaquim_nadal

El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, creu que el debat sobre la pujada d’impostos s’ha de plantejar seriosament i ha insinuat durant una entrevista a El món a RAC1 que les declaracions del ministre de Foment, José Blanco, són un globus sonda.

Fallades L9 i L10

Les dues noves línies del metro van fallar durant dos dies, cal matisar que en petits trams. L’envergadura de l’avaria en època d’hivern hauria estat un breu, ara a l’estiu se li dóna una major importància. El fet que Blanco s’hagi convertit, com vostè deia en el ministre de l’estiu, ell ho fa cada estiu.

Pujada impostos

Eldebat sobre la relació entre fiscalitat i serveis públics està servit. Primer s’hi ha de posar la factura de la salut, després educació, serveis socials, 60% del transport públic subvencionat i ens adonem que els serveis que rep el ciutadà en funció  dels impostos que paga són superiors a la mitjana europea. Tenim el problema que a la salut catalana vénen ciutadans de fora que graven la salut catalana. Si hi ha tanta economia submergida cal fer aflorar tot el que avui és economia no reglada. Els globus sonda són globus sonda, les reflexions polítiques són reflexions polítiques. Potser només el ministre ha apuntat a una reflexió, si acabem pagant més impostos cal veure amb quina finalitat.

S’han d’apujar els impostos?

No faré com fa Mas que s’aprofita de la cresta de la onada, ells són un partit que en la política fiscal en serveis públics, juguem a la més perfecta ambigüitat: retallar impostos i augmentar els serveis no funciona en cap país. No parlaria de pujada sinó de la factura social que ens podem permetre en relació amb l’economia espanyola.

Ajornament de la reunió de Zapatero amb les grans constructores

Em quedo amb el dubte de què és el que està passant. ZP citava les sis grans empreses cotitzades en borsa i no a les PIMES, que a Catalunya n’hi ha moltes. Citava aquelles que més podran resistir la crisi i les que més patiran la retallada. Com que no sé la finalitat de la reunió no sé què els podia dir. No sé com abordaran la creació de riquesa sense fer inversió.

Obres de l’A-2 que es reactivarien

No puc concretar les obres de l’A-2 de què el Blanco parlava l’altre dia. De les cinc rescindides, totes cinc són prioritats estratègiques. Quan Blanco parla de l’A2 tinc la impressió que no esmenta Orriols-Medinyà, la rescindida, sinó que intentarà rescatarà les dues que fa un any i mig que estan aturades per problemes de les empreses que les feien, però fins que no ho sapiguem… és una retallada de dimensions colossals però no han concreta. Fins que el BOE o les màquines no demostrin en què es concreta la suavització de la retallada seguim en el context de la retallada. Tots els mitjans de comunicació posen l’èmfasi en la improvisació, jo ho poso en què s’han adonat de la dimensió de la retallada.

Relació amb Blanco

Parlem molt sovint, també amb Morlán, amb el director general de carreteres i  amb tota l’escala del Ministeri. També vàrem estar en contacte amb ells per  tota la qüestió dels controladors aeris perquè ens van demanar que Salut fes les inspeccions de les baixes dels controlador aeris, hem contribuït a sortir d’una situació de crisi, i ho hem fet bé.

És optimista?

Sí, em sento orientat a crear confiança i seguretat i a no a crear situacions tempestuoses.

Peatges

Blanco hi ha pensat i sap que és una formula que s’ha d’aplicar, però no a Catalunya. Sap que aquí vàrem tenir la penalització de l’anticipació, és inevitable que a Catalunya s’hagin de suavitzar els peatges, i que la resta d’Espanya si es volen fer més infraestructures s’hagin de posar peatges.

S’han resolt definitivament els problemes de la L9 i L10? Q

Què vol dir definitivament? Aquest matí ha fallat un tren de Rodalies. Pel que fa a ‘ L9 i L10, calia detectar la causa informàtica de la no transmissió adequada. El que ha passat ara no es tornarà a repetir. Siemens ha de posar un doble sistema de seguretat perquè no passi. Tot allò que estava previst ho està fins a les últimes conseqüències. Quan hi ha una avaria els trens són acostats a les estacions manualment sense problema. El que algun sindicat voldria que es forcés el sistema per recuperar la conducció manual. Volem que el model d’aquesta línia sigui exportable, la gestió de TMB és correcta i aquesta línia és conceptualment de conducció automàtica.

Traspàs dels trens regionals

Veig factible que sigui abans de les eleccions catalanes, però no puc assegurar-ho perquè no sé quan seran les eleccions catalanes. No treballo amb cap data. Serà tant a frec que no es podrà fer efectiu en un context preelectoral.

Serveis del nou curs

Entraran en servei nous trens, milloraran les prestacions d’algunes línies i hi haurà el compliment dels compromisos que vàrem anunciar. Hi ha 40 estacions en obres, una part important d‘Adif les està arreglant, hi haurà millores en alguns horaris i línies. Hi ha línies interrompudes a Sant Andreu, això a primers de setembre quedarà arreglat i Rodalies estarà al 100% de la seva operativitat. Si les coses s’anuncien amb massa anticipació corren el risc de gastar-se.

Quart Cinturó

L’única part que tenia els estudis informatius aprovats està fent-se. Teníem tot un tram que no tenia ni el traçat triat ni estudis informatius fets, ara s’ha fet. Foment es tira al piscina i treu l’estudi informatiu de la B-40, el període d’al·legacions acabava el 9 d’octubre. Nosaltres al·legarem a finals de setembre, farem propostes constructives.

Entén la decisió dels alcaldes d’El Vendrell i Calafell?

L’entenc, puc no compartir-la. Pot ser com els grafiters: si legalitzant 10 parets perquè puguin fer grafitis arregles el problema, és un invent. No jutjo els alcaldes, no conec els intríngulis dels dos pobles, també entenc els comerciants, intentar legalitzar allò que no es legalitzable és un principi erroni, però entenc que la contenció del fenomen porti als alcaldes a fer maniobres dilatòries.

Aquests alcaldes diuen que no tenen prou presència policial de Mossos i que ningú del Govern s’ha posat en contacte amb ells

Les incidències en la via pública d’una ciutat, qui primer les ha d’entomar és la policia local. Vendre a la via pública ha de ser una cosa regulada per les ordenances municipals. I els alcaldes ens han trucat? La qüestió és qui s’asseu amb qui i qui demana què a qui. Si els objectes dels “top manta” fossin robats tindria sentit que els Mossos intervinguessin o la policia nacional.

Hi ha manca de moral de victòria al PSC?

No, hi ha moral electoral i política, arguments, propostes i candidats i candidates. Les circumstàncies no són les més fàcils, el problema és el context en què arriben les eleccions. Castells ha dit en dies posteriors coses prou clares sobre com recolzaria el president Montilla.

Si voleu escoltar-la cliqueu aquí.