El Punt Avui

Acaba de sortir el darrer llibre de Jordi Nadal i Oller: La Hispano-Suiza. Esplendor y ruina de una empresa legendaria (Barcelona, Pasado y presente, 2020). L’obra ha estat escrita amb la col.laboració del professor Carles Sudrià i es publica amb un extens pròleg del professor Albert Carreras. L’editor Gonzalo Ponton ha tingut cura fins al darrer detall de l’edició que respon als paràmetres de rigorositat formal i de contingut que sempre han caracteritzat els treballs del Dr. Nadal.

Com sempre el Dr. Nadal no es conforma amb les aparences glamouroses i es planteja l’estudi de les causes de l’esplendor i de la decadència d’una empresa que va desplegar la seva activitat entre 1904 i 1946. Una empresa a la punta de la tecnologia en la fabricació de cotxes i de motors d’aviació, amb fàbriques a Barcelona, Paris i Guadalajara i fàbriques auxiliars a Ripoll. Una empresa que va bastir el seu prestigi al voltant de la velocitat i el luxe, però també de la fabricació de camions i d’autobusos. I una empresa que va generar uns guanys fabulosos al voltant de la conjuntura de la Primera Guerra Mundial amb la fabricació de motors d’aviació que van ser la clau de la victòria aliada.

La tensió dialèctica creativa generada per l’aliança entre Damià Mateu i Bisa, empresari barceloní i Marc Charles Birkigt, enginyer suís va fer la suma de talent tecnològic i audàcia empresarial que és a la base de l’èxit de l’empresa.

Les arrels del fracàs cal anar a buscar-les primer en la interferència del poder polític (la incorporació d’Alfons XIII com a accionista) i l’obsessió del monarca per portar una part de la fabricació a Guadalajara. I en segon lloc en la liquidació de l’autonomia empresarial acabada la Guerra Civil. La vinculació de Miquel Mateu Pla amb el franquisme no va estalviar el darrer viacrucis a l’empresa fins la seva dissolució liquidadora.