Entrevista  a “El Món a RAC 1”

Pot ser que la vaga de maquinistes de Rodalies, perquè demanin 50 places de pàrquing i mesures de riscos laborals, deixi 170.000 persones amb problemes de mobilitat?

Pot ser perquè esta passant, però no hauria de passar. Però el dret a vaga, és legal, en tots els serveis públics, i és un gran debat que crec que hem de fer i que és evident que no hi ha proporció entre les característiques de la demanda i els efectes de l’alteració radical d’un servei públic. Crec que hem de ser ponderats tots plegats, i que aquest tipus de coses que són menors a l’entitat de la cosa discutida, s’han de discutir a la taula i no s’ha de traslladar al debat sindical de reclamació a través del dret de vaga. A mi em té molt preocupat, perquè trobo molt desproporcionat els motius i els efectes de la vaga.

Algun dia haurem de mirar que fem am les convocatòries de vaga amb els maquinistes…

Hauríem d’arribar a un acord amb els sindicats, perquè en un moment de crisi s’hauria d’intentar aparcar els aspectes que ens separen, assegurar el servei públic, garantir la normalitat i fer que l’economia funcioni i que es generi riquesa. Hi tenen dret, es una vaga legal si, s’han de dictar serveis mínims, sí…

És una immoralitat per la gent que va cada dia a treballar?

És impropi, no hi ha proporció entre allò que es discuteix… algú podria dir que els donin el que demanen, però per aquest mecanisme l’efecte d’acció-reacció podria ser imparable. Jo no hi entro en la negociació, perquè és una cosa que li toca a Renfe com a operadora.

Què va passar ahir amb el servei de Rodalia?

A mitja tarda va haver un atropellament entre Mollet i Montcada i es va haver d’interrompre el servei…. Cada dia hi ha alguna incidència. Si les tractem per separat, totes tenen la seva explicació. Per exemple, Figueres-Portbou, si hi ha rafegues de vent de 120 km/h, té tot el sentit del món que es parin els trens i no els deixin circular, perquè quan hi ha un vent fort, es preferible prevenir i ser prudent fins que el vent no baixi. Manresa-Terrassa… si cauen pedres a la via, s’han de treure les pedres i analitzar la causa de l’esllavissada, s’haurà d’apuntalar el talús i un cop tretes les pedres es recupera la normalitat. Que és mes noticia l’acumulació d’incidències o la ràpida recuperació de la normalitat? M’interessa que des de que en sóc responsable quedi clar que es donen informacions cada cop més convincents i eficients.

Ha millorat la informació als usuaris?

Això espero. A Sants s’explica perquè no hi ha vaga, cosa que no ha agradat als que la fan. Però és preferible que s’expliquin els motius de la vaga… Un altre cas és el de Cornellà… si es trenca un col·lector i es fa un esvoranc a la via, no és culpa de Renfe ni Adif… els bombers van dir que no se’n refiaven i per això es va parar la línia de trens. Em preocupa més la recuperació de la normalitat que la incidència, perquè incidències n’anirem tenint, el que jo vull es minimitzar-ne l’efecte, prevenir-les i explicar-les.

Espera alguna cosa profitosa per Catalunya de la reunió entre Zapatero i Rajoy?

Espero que d’aquelles qüestions que ja havíem parlat l’any 78, no haguem de tornar, un cop més, a restablir les regles del joc per conviure en pau i progrés i amb ganes d’integrar un model federal en que a tothom se li reconegui el que li toca…  És molt delicat l’estat de les relacions entre Catalunya i l’Estat. És absurd que el PP mantingui una pressió sobre el TC i mantingui el recurs, perquè vist que no ha passat res, que els seus temors no s’han complert i que altres estatuts que tenen el mateix de Catalunya i ningú no n’ha discutit la constitucionalitat… que es deixi córrer aquesta història, que puguem viure la pluralitat i la identitat catalana amb normalitat absoluta i que els nostres governants es puguin dedicar a les coses de menjar.

 Si voleu escoltar-la cliqueu aquí.