Entrevista al programa “El Diaa la COM” de COM Ràdio

El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, ha avançat a COMRàdio que l’any que ve es farà realitat el traspàs dels trens regionals a la Generalitat. “Hem de suposar que serà al 2011 l’efectivitat del traspàs de rodalies”, ha assegurat. Segons Nadal, el traspàs podria fer-se efectiu abans del final de legislatura o quedar prou avançat perquè l’assumeixi el nou Govern català. El titular de Política Territorial ha garantit que es farà amb la dotació pressupostària necessària. “No hi ha traspàs si no hi ha diners”.

Resum de l’entrevista

Satisfet  de la represa d’obres per part del MIFO?

Hem de matisar que, de les que has dit que es queden al calaix, la que és greu el pont de Castellbisbal i l’enllaç entre la B-30 i el corredor del Llobregat de l’A2. En canvi, tant el desdoblament de Rodalies fins a Vic, com la portada del ferrocarril a l’aeroport del Prat, no es pot dir que siguin objecte de cap tipus d’endarreriment. Simplement, en el seu moment van aparèixer a la llista, perquè eren obres que s’acabarien produint amb més lentitud, però a aquestes no els calia cap indult, perquè continuaven… estan adjudicades i es faran. De fet, en la primera gran retallada l’accés ferroviari a l’aeroport ja va ser indultat, perquè havia circulat el rumor que la volien rescindir. I rescindir una obra de 300 MEUR és una barbaritat, que hagués significat d’un sol tall resoldre molts problemes als comptes públics del Ministeri. Però, és clar, s’acabava d’adjudicar… i era un vell compromís del Govern espanyol amb les Rodalies de Catalunya i ,específicament, amb l’accessibilitat ferroviària al Prat, que gestiona encara Aena…

Per tant, en el seu moment ja va quedar clar que aquesta obra no es rescindiria i que continuarà el seu procés, l’empresa a qui s’ha adjudicat sap que la farà, i sap que l’haurà de fer més lentament del que havia inicialment previst, però no queda aturada. Jo vaig dir ahir que és una bona notícia ara, és una bona notícia que posa les bases pel retorn a la normalitat… Quan primer fabriquem una mala notícia i després corregim i ho arreglen una mica, sempre es pot matisar, però en qualsevol cas aquest país que necessita bones notícies, avui és més un dia per dir que tornem a la normalitat  que no dir per dir però i posar un contrapunt… Des del meu punt de vista, avui el que cal és tornar a insistir en què, quan el Govern vulgui, les màquines han de tornar a la variant de l’Aldea, no cal fer res, simplement, avisar l’empresa que pot continuar… que les màquines poden continuar treballant a la variant de Vallirana… Hauria estat un disbarat que no continuessin perquè és una obra que va ser rescatada de 4 o 5 anys d’interrupció per un problema en un túnel.

Les autovies de Lleida podran continuar de forma immediata, quan s’havia dit que haurien de ser objecte de finançament públic-privat. L’A-27 continua, que és una altra història polèmica. Aquests dies he estat parlant amb l’alcalde de l’Aldea, amb el de Montblanc, amb el secretari Morlan i amb el Ministre Blanco i jo crec que a Tarragona els dos punts més conflictius s’arreglen, a Lleida els dos punts conflictius s’arreglen i a Girona, un punt molt conflictiu, de tres trams interromputs de l’A-2 són rescatats i es podrà tornar a licitar. És veritat que fins que no es licitin estarem com abans. Crec que hem avançat en un sentit positiu i podem dir que dels anuncis que va fer ahir el ministre hi ha una voluntat clara de complir amb Catalunya amb relació amb la DA3ª de l’Estatut i amb el greuge històric que ha patit Catalunya en matèria d’infraestructures.

 Expliqui’ls-ho als usuaris de la línia de tren Vic-Puigcerdà…

Aquí no passa res. Aquesta és una obra que encara no té projecte, està en fase de redacció del projecte, l’estudi informatiu està aprovat, per tant, continuarà el seu procés… El Ministeri no ha hagut de reprogramar-la perquè ja la licitarà en el seu moment. A la línia del tren de Puigcerdà no passa res de nou, que no estigués passant ja i que ha de significar que en un o dos anys hem de tenir tots els projectes per poder licitar l’obra. A les 12.30h, als veïns de Puigcerdà i Ripoll els explicaré coses que els faran bastant contents.

Avanci’m alguna cosa…

No tinc per costum produir la notícia abans de la notícia. Avui presentem totes les millores que introduïm en el servei de rodalia a partir del 6 de setembre. Hi ha una que indica quin és l’esperit amb el que treballem des que tenim la competència de Rodalies… a finals de la primavera vam anunciar un tall de tres línies de rodalies a Sant Andreu, interrompent la circulació normal de trens fins a Arc de Triomf, fet que va provocar un operatiu d’informació que va funcionar bastant bé i ara el que hem fet, quan ens hem adonat que el curs escolar comença el dia 7… vaig trucar al president de l’Adif i li vaig dir que havíem de guanyar set dies com fos per poder dir que la normalitat de rodalies comença el mateix dia del curs escolar. Es reprendrà el servei normal de rodalies el dia 6 de setembre, un dia abans de que comenci el curs escolar. Això és una molt bona notícia, que ens hauria de portar a que el servei de rodalies recuperi passatge i crèdit de la ciutadania, és a dir, el prestigi d’un bon servei, que ha estat molt deteriorat per diferents incidències i que ara està en fase de recuperació gradual del crèdit que havia tingut en un altre moment.

La gent fa servir les rodalies perquè les necessita… però és veritat que l’impacte de les obres de l’AVE a l’Hospitalet van provocar coses que finalment hem hagut de resoldre.

Voldria afegir que respecte aquest tall que ha durat 3 o 4 mesos, quan es va produir, els primers dies hi havia gent i mitjans que es preguntaven on era el caos? No hi ha caos.

Ho esperàvem…

Hi ha molt informadors, un bon servei, una alternativa amb autobús, la gent s’ho ha après, la campanya informativa ha funcionat i des del primer dia no hi ha hagut caos. Així que posem el crèdit, en el servei de Renfe, d’Adif, i de la Generalitat, com a organisme competent en el servei de rodalia… que per una vegada no es va produir el caos que algú estava esperant.

El proper assalt serà la gestió dels trens regionals?

Ha de ser-ho. Figura així a l’Estatut, no hi ha res contraindicat. En les converses que hem mantingut amb l’administració de l’Estat com amb Renfe ho fan possible i jo crec que si hi ha voluntat política i disponibilitat per les dues parts, no hi ha d’haver cap problema en avançar en el traspàs dels trens regionals… No sé fins a on ni quan, però abans fins i tot del final d’aquesta legislatura. No s’acabarà de materialitzar però deixarem les coses tant a punt, que els trens regionals seran una competència de la Generalitat d’aquí no gaires mesos.

Podem posar data?

Jo m’estimo més no fer-ho, perquè si poso una data i es compleix no passa res, però si s’incompleix es diu que es va amb retard. Com que no poso data, li dic que arribaran molt abans del que la gent es pensa. Tampoc vull ser oportunista i anunciar una data que no sé quan serà. Si arriba ja l’anunciarem i si no podrem dir que l’hem deixat madura per al nou Govern que surti de les eleccions d’aquesta tardor.

Entenem que serà al 2011?

Hem de suposar que serà al 2011 l’efectivitat del traspàs dels trens regionals.

Quines condicions tindrem després del traspàs?

Jo crec que no hi ha traspàs si no hi ha diners. El mecanisme del traspàs és el traspàs d’una competència, que es defineix a través d’un decret de traspassos… però hi ha una valoració del servei que es traspassa que porta incorporats uns recursos pressupostaris que deixa de retenir l’Estat i que transfereix a la caixa de la Generalitat. Jo crec que no hi haurà traspàs que no hi hagi els recursos per gestionar-los.

El senyor Oriol Pujol l’anima a fer un front comú a Madrid contra la retallada. Hi estaria d’acord?

Jo crec que Oriol Pujol aquest estiu n’ha dit unes quantes de calibres diferents… Des del meu punt de vista té poc crèdit per fer una oferta d’aquest tipus. Front comú? Home, de moment, sense necessitat del front comú, els efectes de la retallada es poden considerar mínims en aquests moments a Catalunya. El front comú passa perquè els partits de l’oposició es posin a la disposició del govern de Catalunya, que era el que predicaven quan estaven al govern. La unitat dels partits catalans a Madrid és una mica ciència-ficció perquè es trenca a cada cantonada i perquè probablement la unitat és una entelèquia que mai no ha existit a la realitat. De tant en tant, és possible coincidir en unes quantes coses, però el front comú és de l’oposició amb el govern si volen fer alguna cosa en positiu. El que ha fet CiU, mentre ha durat la retallada, ha estat parlar un llenguatge diferent aquí que a Madrid… i els diputats de CiU Pere Macias i Jordi Xuclà a Madrid han intentat atribuir-se algun dels compromisos del ministre de Foment que prèviament havia fet amb mi… Com han fet interpel·lacions i preguntes han acabat dient: ” jo he salvat l’N-II”. Ells no han salvat res, a banda del seu bon nom com a parlamentaris. Però més enllà d’aixó, jo crec que el treball entre Ministeri i Generalitat a l’hora de discutir de quina manera es recuperen algunes infraestructures i de fer veure al Ministeri que algunes eren estratègiques per Catalunya… les coses estan clares.

Ens deia que ha de donar bones notícies

Jo crec que hi haurà bones notícies pel que fa a millora de material, millora de prestacions, ampliació d’oferta de places i en relació en temps de recorregut a la línia Vic-Puigcerdà-Barcelona, que com ja han acabat les obres es pot modificar la velocitat dels trens, que permetrà introduir un tren semidirecte a les 6.20 del matí de no més de 2 hores i mitja, reduint uns 40 minuts el temps de recorregut anterior… i un retorn a les 6 o 7 de la tarda amb un recorregut de menys de 30 minuts respecte al que tardava abans. Crec que guanys de més de mitja hora en el recorregut són notícies que la gent de la Cerdanya, Puigcerdà i Osona esperaven des de fa temps i que és un primer pas en el que acabarà sent una gran línia de rodalies desdoblada de seguida que es pugui.

També t’he de dir que anunciar el tren semidirecte de Puigcerdà i encara no anunciar un semidirecte a Manresa em dol molt especialment, perquè sé que la gent del Bages espera que amb alguna modificació del sistema ferroviari, es pot crear alguna circulació Manresa-Barcelona que rebaixi l’hora de temps de recorregut. Dic públicament que Rodalies té un deute amb el Bages i Manresa.

A què es deu?

Doncs a què és molt més complicat, que no hi ha hagut les obres que calien, la gran quantitat de colls d’ampolla d’entrada a Barcelona, que el túnel de Montcada és imprescindible, que tot el que es pugui guanyar de Manresa a Terrassa es perdria de Terrassa a Barcelona i que gestionar el semidirecte nou en la línia de Manresa és més complicat que en la línia de Puigcerdà. Comencem pel fàcil i jo em poso el repte d’anunciar que tinc un deute amb el Bages i Manresa que és anar més de pressa.

Com està l’expedient per l’avaria a l’L9 i 10?

Tenim els informes de TMB i Gisa i a partir d’aquestes es confirma que es problema se situava en la manera de gestionar el software entre el centre de control i els trens. Aquest problema va posar a prova el sistema de seguretat del sistema informàtic que va funcionar i és el que va activar totes les cauteles i va parar els trens a l’entrada de les estacions. Detectada la causa, creiem que tenim resolt aquest problema per sempre i el que farà la resolució de l’expedient és dir-li a la companyia que va originar el problema que ha de posar els mecanismes necessaris perquè quan passi una cosa així s’alterin mesures diferents de gestió del sistema.

El proper dimarts sabrem la data de les eleccions?

Jo crec que no. Si fos aquest dimarts, no veig una data en l’horitzó… el president ens ho dirà el dia que ens ho vulgui dir, ho ha de dir abans de signar la resolució de convocatòria i dissolució. Haurem d’esperar els propers dies. No tinc ni idea de si seran a l’octubre, al novembre o la primera setmana de desembre. Jo no ho sé i crec que no ho sabrà ningú fins el dia que toqui.

Quin panorama hi haurà després de les eleccions?

Jo veig  un panorama previ molt complicat. Potser hi haurà un panorama més fragmentat, però els partits hauran de començar a dir exactament que ofereixen en relació amb els temes socials. Nosaltres continuarem sent els màxims garants de la cohesió social i nacional de Catalunya. Un sol poble i una societat no fracturada. Que CiU deixi l’ambigüitat que practica.

Si voleu escoltar-la cliqueu aquí.