El Punt Avui

El Museu Episcopal de Vic fa temps que treballa amb la voluntat d’esdevenir el museu d’art medieval de Catalunya. Ho fa, com expliquen Mn. Josep Maria Riba director i en Marc Sureda i Jubany, conservador, amb una xarxa internacional de museus de referència entre els quals destaca per centralitat i importància el Museu de Cluny i amb una política d’exposicions intel.ligents.

Ara el MEV ens proposa l’exposició Nord i Sud. Art medieval de Noruega i Catalunya, 1100-1350. A la recerca de paral.lelismes, en un joc de miralls, en les raconades dels fiords i en les valls pirinenques s’identifica el mobiliari litúrgic dels altars medievals: frontals, baldaquins, cimboris, retaules-tabernacle, imatges del Crist i de la Verge. La identitat de la iconografia, la pedagogia de les imatges ens trasllada a una època de llenguatges compartits i de cristianització d’Europa. En les geografies recòndites dels dos territoris explorats s’expliquen les pervivències que han resistit el pas i la selecció del temps i de les modes i apunten a una unitat deformada pel forat negre de tot el territori europeu marcat per la dispersió, destrucció, desaparició o arraconament d’imatges de similituds innegables i d’una iconografia, d’un llenguatge, d’unes tècniques i uns colors que ens piquen l’ullet des dels dos extrems.

El Museu Universitari de Bergen, el Museu del convent de Santa Caterina d’Utrecht i el Museu Episcopal de Vic sota la batuta experta de la Judit Verdaguer Serrat i en Marc Sureda Jubany han fet aquesta selecció extraordinària de peces molt singulars que es recullen en un catàleg magnífic i s’acompanyen d’un conjunt d’estudis que subratllen aquesta unitat cultural que les imatges ens expliquen a primer cop d’ull.

Llenguatge compartit i arrels cristianes d’Europa, dues lliçons d’una geografia en contrast i un Museu que aposta per la internacionalització, des de Vic.